Na przełomie XIX i XX wieku \"duże krążowniki\" były dość rozpowszechnione we flotach świata. Oczywiście określenie co było \"duże\" , a co \"małe\" zmieniało się w czasie i z czasem generalnie rozmiary jednostek rosły, niemniej krążowniki o znaczącej wyporności, nieraz porównywalnej z pancernikami, były budowane w relatywnie dużych ilościach.
\nMaksymalnie upraszczając, duże jednostki tych klas z przełomu wieków można podzielić na dwie kategorie - służące do walki o żeglugę (rajdery i okręty przeznaczone do ich zwalczania) oraz będące pewnego rodzaju \"pancernikami drugiej kategorii\". Te pierwsze miewały ograniczone opancerzenie, te drugie wręcz przeciwnie. Te ostatnie stanowiły istotne obciążenie dla większych flot z racji relatywnie dużego zużycia paliwa i licznych załóg niezbędnych do transportu węgla z zasobni do kotłów, co było dużym motywatorem do szukania rozwiązań alternatywnych, w tym powstania \"krążowników liniowych\"...[...].
\nWszystko to zmieniło pojawienie się HMS Dreadnought oraz typu Invincible. Ten pierwszy nie dość, że stał się najpotężniejszym pancernikiem świata [...], to jeszcze w praktyce był szybszy od zdecydowanej większości krążowników [...].
\nTwórcy krążowników mogli do pewnego stopnia zignorować pojawienie się tego \"superpancernika\", ale HMS Invincible i jego dwa siostrzane okręty, zignorowane już być nie mogły...
\n(fragment z rozdziału \"Czasy przed waszyngtońskie\")
\n ukryj opis- Wydawnictwo: Wydawnictwo ACAD
- Kod:
- Rok wydania: 2024
- Język: Polski
- Oprawa: Miękka
- Liczba stron: 222
Recenzja