Boje na finském nebi 2 - Sovětsko-finská válka 1939-1940 (czeski)
Popis produktu
Dostawy myśliwców dla fińskiego lotnictwa, część 2. ***** Gloster Gladiator Mk.II - Gloster J 8A (Gladiator) - Bristol J 7 (Bulldog II, IIA) - Svenska J 6 i J 6A, ASJA J 6B - Morane-Saulnier MS.406 C1 - Caudron-Renault C.714 C1 ***** Od 30 listopada 1939 do 13 marca 1940 na północno-wschodniej Europie toczyły się walki między Finlandią a stalinowskim ZSRR. W historię przeszły one jako wojna zimowa. Republika Finlandii, państwo o powierzchni 383 000 km2 i zaledwie 3,8 miliona mieszkańców, stanęła w obliczu miażdżącej przewagi sowieckich sił inwazyjnych. Czerwona Armia rozpoczęła atak bez wypowiedzenia wojny i prowadziła operacje ofensywne na całej długości wspólnej, 1600-kilometrowej granicy, zaczynającej się nad Zatoką Fińską i kończącej u Morza Barentsa na dalekiej północy, daleko za kołem podbiegunowym. Krwawy konflikt trwał ostatecznie pełne 105 dni. Finowie potrafili przez długie tygodnie powstrzymywać napór wielokrotnie silniejszego wroga. Sowiecki dyktator J. W. Stalin został w końcu zmuszony zgodzić się na pewien kompromisowy pokój, daleki od pierwotnych planów wojennych polegających na wykreśleniu Finlandii z mapy i uczynieniu jej częścią Związku Radzieckiego. Wojna zimowa nie toczyła się tylko na lądzie, lecz także w powietrzu. I tam obrońcy stawali wobec ogromnej przewagi liczebnej sił napastnika. Finowie korzystali z różnorodnej mieszanki typów lotniczych, z których niektóre tworzyły pierwotne wyposażenie Suomen Ilmavoimat, a inne dotarły z zagranicy dopiero po wybuchu działań wojennych (lub po ich zakończeniu). Do pierwszej grupy należały wśród myśliwców jednomiejscowe Fokkery D.XXI oraz bardzo przestarzałe dwupłaty Bristol Bulldog IVA. W drugiej grupie maszyn myśliwskich występowały konstrukcje o zróżnicowanej wartości bojowej. W pierwszej części tej pracy przedstawiliśmy samoloty Brewster Model 239, Fiat G.50, Gloster Gauntlet i Hawker Hurricane Mk.I. W drugiej części przybliżymy typy Gloster Gladiator (wraz z jego szwedzkim wariantem J 8A), Bristol Bulldog (J 7), Svenska J 6, Morane-Saulnier MS.406 oraz Caudron-Renault C.714. Pierwsze z zagranicznych myśliwców pojawiły się w Finlandii już w grudniu 1939, ostatnie dotarły dopiero wiosną 1940, gdy walki były już zakończone. Największy wkład w zdolności bojowe Suomen Ilmavoimat miały Gladiatory (w tym szwedzkie J8A) i Morane-Saulnier MS.406. Natomiast samoloty J 6 i J 7 służyły jedynie do szkolenia. Maszyny C.714 dotarły zbyt późno, by Finowie mogli ich użyć podczas wojny zimowej.
Kup razem
- Mogłoby Cię również zainteresować
- Inne książki autora
- Inne pozycje wydawcy
- Ostatnio obejrzane
Podobní autoři
Księga odwiedzin
Współpraca hurtowa
Jeśli macie Państwo interesujący asortyment, prosimy o kontakt z naszym działem handlowym. Oferujemy atrakcyjne warunki, szybkie płatności i długoletnią współpracę.
hurtownie@megaksiazki.pl