Spis treści:\nWstęp
\nPYTANIA O TOŻSAMOŚĆ ARCHEOLOGII
\nArcheologia przedmiotów, czy archeologia idei?\n Archeologia jako najstarsza historia, czy antropologia pradziejów?\n Archeologia – historia – antropologia: wspólnota interpretacyjna\n Arché jako podłoże kulturowe poprzedzające i warunkujące historię\n Ukierunkowanie badań archeologii pod kątem tożsamości i inności
\nJĘZYKOWA NATURA PRZESZŁOŚCI
\nŹródła archeologiczne: artefakty, czy językowe o nich wypowiedzi?\n Estetyzacja archeologii a myślenie obrazowe
\nPARADYGMAT PRODUKCYJNY W ARCHEOLOGII I JEGO KONSEKWENCJE EKSPANSJONISTYCZNE
\nPrzeszłość jako przedstawienie\n Projekt technologizacji świata w archeologicznej koncepcji dziejów\n Heideggerowska koncepcja instrumentalizacji świata i jej związek z ideą postępu\n „Paradygmat produkcyjny” a działanie komunikacyjne
\nWYTWARZANIE W SPOŁECZEŃSTWACH ARCHAICZNYCH JAKO DZIAŁANIE KOMUNIKACYJNE
\nCzłowiek i świat – razem. Współdziałanie człowieka i natury\n Świadomość siebie\n Odróżnianie. Ku „mimetycznej rywalizacji”\n Antropomorfizacja natury i równoczesna z nią reifikacja kultury jako oswajanie świata\n Oswajanie świata, jego ujarzmianie i panowanie nad nim
\nLĘK PRZED ŚWIATEM
\nEskapizm dziejowy jako wyraz pesymizmu i poczucia niepewności\n Heideggera próba powrotu do „rajskiego ogrodu” presokratyków
\nDĄŻENIE DO OGÓLNOLUDZKIEJ HARMONII
\nHeraklita koncepcja współistnienia przeciwieństw jako źródło hybrydyzacji\n Hybris i eunomia – dwujednia wyobrażeń\n Hybrydyzacja jako twórczy aspekt lokalności\n Uniwersalizacja lokalności jako efekt odwracania porządku\n Estetyzacja porządku społecznego, czyli próba humanizacji przemocy\n Przekształcanie orientacji badawczych w archeologii jako wyraz procesu humanizacji świata
\nZAKOŃCZENIE
\nSUMMARY
\nBIBLIOGRAFIA
ukryj opis- Wydawnictwo: Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
- Kod:
- Rok wydania: 2021
- Język: Polski
- Liczba stron: 358
Recenzja