Dwa kolejne tomy, trzeci i czwarty, \"Stylu późnego w muzyce, literaturze i kulturze\" są zapisem wykładów wygłoszonych na konferencji zorganizowanej w 2014 roku przez Akademię Muzyczną w Katowicach i Uniwersytet Śląski. Było to już trzecie spotkanie z cyklu \"styl późny\", które zgromadziło muzykologów, teoretyków muzyki, literaturoznawców, historyków sztuki, kulturoznawców i filozofów. Problematyka obydwu publikacji dowodzi, że zjawiska \"późności\" i \"schyłkowości\" wciąż budzą wiele kontrowersji, nie poddają się jednoznacznym klasyfikacjom i opisom. W tomie trzecim pomieszczono artykuły dotyczące zagadnień stylu późnego w kulturze europejskiej począwszy od XVIII wieku. Wśród poruszonych tematów, widzianych przez autorów poprzez pryzmat stylu późnego i \"późności\", znalazły się: polskie poetyki oświeceniowe Golańskiego, Dmochowskiego oraz Krasickiego, styl empire w kontekście całej epoki oraz myśli Hegla, \"Klavierstcke\" op. 118 Brahmsa jako cykl, muzyka szkoły burgundzkiej XV wieku a twórczość francuskich kompozytorów końca XIX wieku, \"Trio fortepianowego d-moll\" op. 120 Gabriela Faur na tle jego dzieł kameralnych, \"IV Symfonia\" op. 58 i poemat na organy solo \"In paradisum\" op. 61 Nowowiejskiego, indywidualizm stylistyki Rachmaninowa, twórczość Mahlera, \"schyłkowość\" w powieściach Wilde\'a, Joyce\'a i O\'Briena, dzieła poetyckie Lawrence\'a w perspektywie estetyki egzystencji i książki Saida \"On Late Style\", retoryka dynamicznej statyczności jako nowy paradygmat filozoficzny i kulturowy.
\n ukryj opis- Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
- Kod:
- Rok wydania: 2016
- Język: Polski
- Oprawa: Broszurowa/paperback
- Liczba stron: 202
Recenzja