W okresie II wojny światowej w niemieckich jednostkach pancernych i artylerii samobieżnej (szturmowej) były używane specjalne pojazdy naprawcze i ewakuacyjne tzw. Bergepanzerwagen. Najczęściej były to ciężkie ciągniki półgąsienicowe np. 18t Zgkw Sd Kfz 9 produkcji zakładów FAMO. Jednak ciągniki były skuteczne tylko w przypadku holowania czołgów lekkich i srednich np. PzKpfw II lub PzKpfw III. Do holowania ciężkiego \"Tygrysa\", o masie przekraczającej 50 000 kg trzeba uzyć aż trzech ciągników 18-tonowych. W warunkach bojowych było to bardzo trudne i niebezpieczne!
Dlatego też do ewakuacji uszkodzonych czołgów i ich napraw na polu walki używano pozbawionych wież czołgów, które przewoziły dodatkowe wyposażenie naprawcze (dźwig, części zamienne, lewary, urządzenia spawalnicze). W ten sposób zostały zmodyfikowane m.in. czołgi lekkie PzKpfw I Sd Kfz 101, PzKpfw 38(t), czołgi średnie PzKpfw III Sd Kfz 141, PzKpfw IV Sd Kfz 161 i PzKpfw V Sd Kfz 171 \"Panter\" oraz działa samobieżne \"Hetzer\" i \"Ferdinand-Elefant\".
- Wydawnictwo: Militaria
- Kod:
- Rok wydania: 2022
- Język: Polski
- Oprawa: Broszurowa/paperback
- Liczba stron: 58
- Szerokość opakowania: 21 cm
- Wysokość opakowania: 30 cm
- Głębokość opakowania: 1.5 cm
- Waga: 306 g
Recenzja