Proces stopniowego podnoszenia jakości informacyjnej wykazów piśmiennictwa pozwolił na opracowanie nowego systemu dokumentacji, którym okazała się bibliografia. Osiągnięcie efektu wymagało żmudnej pracy wielu pokoleń dokumentalistów. Istnieją również ważne dla początków bibliografii zasoby archiwalne, których analiza pozwala na uzyskanie odpowiedzi na pytania nurtujące badaczy bibliografii.\nSpis treści\nWykaz skrótów instytucji\nWprowadzenie\nCZĘŚĆ PIERWSZA\nZalążki bibliografii. Ślady wykazów piśmiennictwa\nRozdział I. Dawne spisy książek\n1.1. Terminologia i definicje\n1.2. Stan badań w zakresie udostępniania książki w nauczaniu\n1.3. Zasoby źródłowe dotyczące dawnych księgozbiorów szkolnych\nRozdział II. Zalążki wiadomości o lekturach w tekstach ustaw szkolnych zakonów kształcących\n2.1. Biblioteki i informacja o książce w szkołach I Rzeczypospolitej\n2.2. Wskazówki lekturowe zawarte w ustawach szkolnych i podręcznikach zakonów kształcących\n2.2.1. Zalecenia lekturowe w Ratio studiorum Towarzystwa Jezusowego\n2.2.2. Podręcznik metodyczny Antonia Possevina\n2.2.3. Podręcznik pedagogiki Stefana Sczanieckiego\n2.2.4. Adrian Miaskowski i jego program nauki dla szkół Prowincji Polskiej Towarzystwa Jezusowego\n2.2.5. Funkcje informacyjne inwentarzy i katalogów\n2.2.6. Jan Ignacy Felbiger\n2.2.7. Leopold Jan Szersznik i jego poglądy na bibliografię\n2.2.8. Wskazówki lekturowe w pismach Stanisława Konarskiego\n2.3. Oświecenie. Nowe poglądy na treści kształcenia. Informacja o piśmiennictwie dla nauczycieli i uczniów\nRozdział III. Wykazy piśmiennictwa zawarte w dokumentach oświatowych\n3.1. Dokumenty szkolne\n3.2. Dysertacje i rozprawy pedagogów\n3.3. Instrukcje metodyczne dla nauczycieli\n3.4. Inspiracje literackie w popisach szkolnych\n3.5. Sprawozdania szkolne\n3.6. Spisy bibliograficzne literatury pedagogicznej na łamach czasopism oświatowych XIX wieku\n3.7. Katalogi wydawnicze i księgarskie\nCZĘŚĆ DRUGA\nMyśl bibliograficzna w XIX wieku. Narodziny bibliografii. Nowe koncepcje autorów polskich\nRozdział I. Losy szkół i organizacja nauczania w okresie zaborów\nRozdział II. Różnorodność koncepcji probibliograficznych w XIX wieku\n2.1. Próby i eksperymenty w zakresie tworzenia bibliografii oświatowej. Rozważania i dyskusje\n2.2. Krystalizacja poglądów na bibliografię z zakresu pedagogiki i psychologii w drugiej połowie XIX wieku\n2.3. Polska bibliografia pedagogiczna w ostatnim ćwierćwieczu XIX wieku\nZakończenie\nBibliografia\nAneks źródłowy do dziejów polskiej bibliografii pedagogicznej\nI. Materiały archiwalne. Inwentarze, katalogi, wykazy\nII. Ustawy szkolne\nIII. Bibliografie, słowniki, leksykony\nIV. Wykazy druków wybranych oficyn wydawniczych\nV. Popisy szkolne\nVI. Sprawozdania szkolne\nVII. Instrukcje dla nauczycieli i dyrektorów szkół\nVIII. Katalogi bibliotek szkolnych i księgozbiorów stowarzyszeń społeczno-oświatowych\nIX. Katalogi wydawnicze i księgarskie\nX. Spisy zalecające
\n ukryj opis- Wydawnictwo: SBP
- Kod:
- Rok wydania: 2019
- Język: Polski
- Oprawa: Miękka
- Liczba stron: 384
Recenzja