Książka Klaudii Węc stanowi interesującą próbę wykazania, jak dalece Freudowska koncepcja genealogii ludzkiej podmiotowości, rozwijana później przez jego następców – jak np. Winnicott czy Lacan – może być źródłem inspiracji dla współczesnej pedagogiki. Publikacja przedstawia bowiem całkiem nowe...
przeczytaj całość
Książka Klaudii Węc stanowi interesującą próbę wykazania, jak dalece Freudowska koncepcja genealogii ludzkiej podmiotowości, rozwijana później przez jego następców – jak np. Winnicott czy Lacan – może być źródłem inspiracji dla współczesnej pedagogiki. Publikacja przedstawia bowiem całkiem nowe spojrzenie na wiele zachowań dziecięcych, które noszą znamiona transgresji i są często błędnie rozpoznawane, jeśli w ich interpretacji wychodzi się od klasycznych doktryn pedagogicznych. Psychoanaliza pozwala też w całkiem niekonwencjonalny sposób – wykraczający zarówno poza podejścia o charakterze konserwatywnym, jak i radykalnie feministyczne czy queerowe – podejść do kwestii roli rodziców w procesie wychowawczym. Występuje w obronie zachowania w procesie wychowawczym znaczenia symbolicznej funkcji ojca, kluczowej podczas wkraczania dziecka w sferę kulturowo-społeczną.
prof. dr hab. Paweł Dybel (fragment recenzji)
ukryj opis
Recenzja