Wzmocnienie roli kuratora oświaty (Bogdan Bugdalski dziennikarz, redaktor)
Zapowiedź, że minister edukacji chce dać więcej praw kuratorom oświaty, wywołała falę ostrej krytyki. Przeciwnicy takiego rozwiązania ostrzegają, że w efekcie szkoła z samorządowej, demokratycznej, kreatywnej i kolorowej stanie się państwowa, scentralizowana, czarno-biała i realizująca wyłącznie zaakceptowane przez resort programy.
Co wynika z badań Skutki e-szkoły (Anna Satel sekretarz redakcji czasopisma Dyrektor Szkoły, Jarosław Kordziński specjalista z zakresu zarządzania oświatą)
Większość raportów na temat skutków edukacji zdalnej poza opisem stanu faktycznego przedstawia też wnioski i rekomendacje. Przegląd najważniejszych publikujemy w dziale Co wynika z badań i zachęcamy do dokładnego zapoznania się z nimi. Warto je uwzględnić w swoich działaniach zarówno tych zarządczych, jak i dydaktyczno-wychowawczych.
Szkoła bez dzwonków (Małgorzata Nowak dyrektor szkoły z wieloletnim stażem)
W powszechnej świadomości dzwonek jest atrybutem szkolnego życia. Wywodzi się z pruskiego modelu szkoły, jest elementem zdyscyplinowanej struktury hierarchicznej, rządzi czasem, generuje cykliczny wybuch decybeli. Czy tak być musi? Artykuł zawiera krótki rys historyczny, opinie naukowców oraz doświadczenia szkół, w których z dzwonków zrezygnowano.
Zmiany w kanonie lektur (Cezary Atelak dziennikarz)
Jak każda zmiana w edukacji, nowy kanon lektur szkolnych budzi emocje, polaryzuje środowisko oświatowe i radykalizuje opinie. Być może dlatego, że został wprowadzony po zaledwie miesięcznych konsultacjach społecznych i uwzględnieniu tylko trzech zgłoszonych poprawek. Czyżby kolejny raz politycy chcieli udowodnić, że lepiej wiedzą, czego potrzebuje suweren, niż on sam?
- Wydawca: Wolters Kluwer
- Kod:
- Rok wydania: 2021
- Język: Polski
- Oprawa: Broszurowa/paperback
Recenzja