Relacje modernizmu ze światem polityki, ideologii i ezoteryzmu.Co ma wspólnego abstrakcjonizm Malewicza z bolszewicką rewolucja? Dlaczego „pierwszy bolszewik w Niemczech” – George Grosz, parł do komunistycznego puczu po I wojnie światowej? Czy niemieccy dadaiści byli...
przeczytaj całość
Relacje modernizmu ze światem polityki, ideologii i ezoteryzmu.Co ma wspólnego abstrakcjonizm Malewicza z bolszewicką rewolucja? Dlaczego „pierwszy bolszewik w Niemczech” – George Grosz, parł do komunistycznego puczu po I wojnie światowej? Czy niemieccy dadaiści byli prawowiernymi komunistami? Dlaczego Picasso wstąpił do Komunistycznej Partii Francji i jak to przyczyniło się do jego zawrotnej kariery? Który z artystów stał się największym „pożytecznym idiotą” sterowanej przez Sowietów światowej Rady Pokoju?Napisana przystępnym językiem w intelektualnie prowokacyjnym duchu książka zapoznaje nas z tymi etapami modernizmu, wokół których wciąż panuje swoista zmowa milczenia. Na przykładzie trzech wybitnych przedstawicieli rosyjskiego, niemieckiego i francuskiego modernizmu prowadzi czytelnika poprzez najbardziej kryzysowe momenty XX-wiecznej Europy, analizując zarówno powody zauroczenia modernistów lewicową utopią, jak i wpływem tego faktu na ich twórczość.
ukryj opis
Recenzja