Słownik zawiera hasła stricte pedagogiczne oraz dotyczące nauk współdziałających z pedagogiką, w tym zwłaszcza z logiką, metodologią czy teorią informacji. Wiele pojęć dotyczy też pedagogiki specjalnej oraz historii wychowania i myśli pedagogicznej.
Książka prezentuje:
- ponad 1000 przystępnych, syntetycznych haseł dotyczących szeroko pojętego wychowania i kształcenia oraz nauk pokrewnych;
- ujednolicone znaczenia podstawowych terminów z zakresu nauk pedagogicznych;
- wiedzę klasyczną i tradycję umiejętnie połączoną ze współczesnym spojrzeniem na pedagogikę.
W słowniku eksponowane są hasła tworzące serie złożone ze zbliżonych do siebie tematycznie odrębnych pojęć. Niektórym z nich nadano charakter zintegrowanej całości merytorycznej. Ponadto część z tych pojęć ma bardziej rozbudowaną formę odrębnych haseł. Taki układ ułatwia zapoznanie się zarówno z pełnym zakresem głównego hasła, jak i z jego bardziej szczegółowymi ujęciami.
W książce zamieszczono biogramy osób, których nazwiska występują w poszczególnych hasłach i stanowią ich nieodzowny element.
Przy doborze pojęć autorzy kierowali się zasadą częstotliwości ich występowania w innych tego typu słownikach oraz doświadczeniem zdobytym w toku pracy dydaktycznej w pedagogicznych szkołach pomaturalnych oraz szkolnictwie akademickim.
Słownik przeznaczony jest dla maturzystów zainteresowanych problematyką kształcenia i wychowania, słuchaczy kolegiów nauczycielskich, studentów pedagogiki, psychologii i socjologii zapoznających się z podstawami nauk o edukacji, dla nauczycieli pogłębiających swoje zawodowe kwalifikacje, rodziców szukających teoretycznego wsparcia w pracy wychowawczej z dziećmi, a także pracowników zakładów kształcenia i doskonalenia nauczycieli.
Wykorzystanie wiedzy naukowej w praktyce jest ciągle niepełne i dalekie od wyczerpania istniejących możliwości. To sprawia, że popularyzacja wiedzy jest nadal potrzebna i do jej zastosowań może się przyczyniać.
(Z recenzji prof. Ziemowita Włodarskiego)
Taką [...] koncepcję słownika uznaliśmy za optymalną dla jego potencjalnych odbiorców, w tym dla maturzystów zainteresowanych problematyką kształcenia i wychowania, słuchaczy kolegiów nauczycielskich, studentów pedagogiki, psychologii i socjologii zapoznających się z podstawami – jak to się ostatnio określa – nauk o edukacji, nauczycieli pogłębiających swoje zawodowe kwalifikacje, rodziców szukających teoretycznego wsparcia w pracy wychowawczej z dziećmi, a także pracowników zakładów kształcenia i doskonalenia nauczycieli.
(Z Przedmowy)
- Wydawnictwo: PWN Wydawnictwo Naukowe
- Kod:
- Rok wydania: 2009
- Język: Polski
- Oprawa: Oprawa twarda wypełniona gąbką
- Liczba stron: 204
- Kategoria: Lektura
- Szerokość opakowania: 17.2 cm
- Wysokość opakowania: 24.2 cm
- Waga: 492 g
Recenzja